Adakah anda gembira hari ini

Tuesday, July 27, 2010

DOA KEPADA KEDUA IBUBAPA PEMBUKA PINTU REZEKI

Mendengarkan celoteh Dr. Fazilah Kamsah menerusi corong TV kadang-kadang membuat kita berfikir akan apa yang telah kita buat untuk diri kita sendiri. Ada satu penerangan Dr. Fazilah Kamsah yang amat menarik perhatian berkenaan membuka pintu rezeki. Beliau berkata "Setiap pagi sedekahkan Al-Fatihah kepada kedua ibubapa kamu, tidak kira sama ada mereka masih hidup ataupun telah meninggal dunia, nescaya pintu rezekimu akan terbuka".

Mendengarkan celoteh Dr. Fazilah Kamsah maka teringat saya kepada satu hadith yang saya pernah baca yang mana Rasullullah S.A.W. " Tidak akan terputus rezeki seseorang anak selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tuanya dalam sehari"

Kesimpulan yang dapat dibuat daripada kedua-dua penerangan ini:

  1. Jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada)
  2. Allah S.W.T. akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus2 berdoa kepadakedua ibu bapa (hidup atau mati)
  3. Ingatlah bahawa keredhaan ibubapa adalah keredhaan Allah S.W.T.
  4. Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh-sungguh tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru-guru, dan mereka-mereka yang banyak menolong kita.
  5. Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah SWT.
Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah S.W.T. InsyaAllah dengan segala usaha yang telah dibuat, kita perlu bertawakal kepada Allah S.W.T. InsyaAllah jika dizinkan Allah S.W.T. maka kita akan memperolehi apa yang diusahakan.

Rezeki itu bukan kerana disebabkan seseorang itu ada sijil tapi dengan hati yang tulus ikhlas dan doa untuk ibu dan bapa kita. Sijil itu merupakan penyebab kepada kejayaan tersebut jika tidak dizinkan Allah S.W.T maka kita tidak akan memperolehi cita-cita yang kita harapkan.

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

Disclaimer on posted comments by others:

The blog owner takes no responsibilities on the contents of comments posted by visitors. All comments may be edited for clarity and unsuitable or offensive comments will not be displayed. In order to maintain the value of this blog and to reduce automated postings, the owner of this blog may from time to time close a discussion to further comments.

Please keep your contributions civil, tasteful and relevant. For the purpose of maintaining the value of this blog, you are required to consider the following prior to posting your comments:

* Do not post messages that are unlawful, harassing, defamatory, abusive, threatening, harmful, obscene, profane, sexually oriented, or racially offensive.

* Only post messages once, do not re-post the same message or very similar messages.

* Protect your privacy. Do not post personal information, including addresses, place of employment, telephone numbers, or email addresses.

* Keep your posts relevant so that the flow and value of discussions can be upheld.

* Do not advertise or promote products or services, or post web links (URLs).