Adakah anda gembira hari ini

Wednesday, August 4, 2010

HIKMAH BERPUASA


Dari Abu Hurairah R.A. berkata bahawa Rasulullah S.A.W. pernah bersabda: Semua amalan anak Adam dilipatgandakan. Satu kebaikan dilipat gandakan menjadi sepuluh kali lipatnya hingga tujuh ratus kali lipat.

Allah S.W.T berfirman: Kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untukKu, dan Aku sendiri yang akan membalasnya, yang demikian itu karena dia meninggalkan syahwat dan makannya kerana Aku.

Bagi orang yang berpuasa mendapat dua kebahagiaan. Kebahagiaan ketika berbuka dan kebahagiaan ketika bertemu dengan Rabb-nya. Dan sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih baik di sisi Allah dari bau misk.

Puasa adalah perisai. Jika salah seorang di antaramu berpuasa maka janganlah ia berbuat keji dan berkata-kata kotor. Jika seseorang mencelamu atau memerangimu, maka katakanlah kepadanya: Sesungguhnya aku seorang yang sedang berpuasa.

Takhrij Hadith:
1. Al-Bukhari. Kitab ash-Shiyam, bab Hal yaquulu Inni Shaaimun idza syutima no.1904
2. Muslim, Kitab ash-Shiyam, bab Fadhlu ash-Shiyam maa taqdim qa takhir fi killata ar-riwayatain.
3. At-Tirmidzi, dalam kitab ash-Shiyam.
4. An-Nasae
5. Abu Dawud
6. Ibnu Majah
7. Ahmad
8. Malik
9. Ad-Darimi

Pahala Amal Berlipat Ganda

Sesungguhnya hadith ini merungkai berbagai amalan secara umum dan khusus disamping keutamaan dan kekhususan pahala segera yang akan dikurniakan oleh Allah S.W.T sebagaimana yang ditentukan dan dijanjikan olehNya. Hadith ini juga merungkai hikmah dan maksud berpuasa. Disamping itu hadith ini memberikan penerangan berkenaan kelakuan yang harus dilakukan ketika seseorang berpuasa.

Secara umumnya semua jenis amalan yang disuruh kita laksanakan baik berupa perkataan, perbuatan, secara zahir dan batin ketika sedang berpuasa baik yang berkaitan dengan hak-hak Allah ataupun hak-hak para hamba akan dilipat gandakan dari sepuluh kali hingga tujuh ratus kali, bahkan sampai tak terhingga. Ini menunjukkan betapa besarnya kurniaan kasih sayang dan rahmat Allah S.W.T kepada hamba-hambaNya yang berpuasa.

Renungkanlah. Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubaraq

No comments:

Post a Comment

Disclaimer on posted comments by others:

The blog owner takes no responsibilities on the contents of comments posted by visitors. All comments may be edited for clarity and unsuitable or offensive comments will not be displayed. In order to maintain the value of this blog and to reduce automated postings, the owner of this blog may from time to time close a discussion to further comments.

Please keep your contributions civil, tasteful and relevant. For the purpose of maintaining the value of this blog, you are required to consider the following prior to posting your comments:

* Do not post messages that are unlawful, harassing, defamatory, abusive, threatening, harmful, obscene, profane, sexually oriented, or racially offensive.

* Only post messages once, do not re-post the same message or very similar messages.

* Protect your privacy. Do not post personal information, including addresses, place of employment, telephone numbers, or email addresses.

* Keep your posts relevant so that the flow and value of discussions can be upheld.

* Do not advertise or promote products or services, or post web links (URLs).